Pågående
Ämne 1 av 0
Pågående

Livskris

En livskris kan komma plötsligt och är många gånger chockerande för oss då livet vänds upp och ner. Vi ska alltid ta våra livskriser på allvar och påminna oss om att reaktionerna på krisen varar olika länge och kan ta olika form. Genom att vi kan känna oss otillräckliga och besitter en känsla av att inte kunna påverka vår vardag i en pandemi behöver vi ta vår livskris på allvar och på bästa sätt undvika att falla djupare in i psykisk ohälsa.

En kris är inte en sjukdom utan reaktion på en svårare händelse som vi många drabbats av under panedmin covid-19. Känslan av att förlora makten över sitt liv, sin vardag skapar ovisshet och upplever du vilsenhet är du inte ensam. Många är vi permitterade och det är en av de största livskriserna vi går igenom för många.

Vi alla reagerar olika i livskriser men när den är kopplad till arbetslöshet eller permittering så finns en stor risk för att vi fyller vår tid med att överkompensera. Kanske dricker vi mer alkohol, överäter eller dränks av negativa tankar om oss själva.

Tekniker för att lindra ångest
Tankar så som “Vad vill jag? Vad behöver jag? Varför finns jag?” är en del av vilsenheten i livskriser

Medmänniskorna omkring oss påverkar hur vi hanterar livskrisen. Din partners oro för ekonomin kan påverka dig lika mycket som dina egna tankar.

En nyckel för att lära sig hantera livskrisen är att jobba med sina tankar. Att lära sig stoppa de negativa tankebanorna och plantera in bättre tankar om oss själva och livskrisen pandemin skapat. Vi behöver även fortsätta med rutiner i vardagen så livskrisen inte faller in i ovisshet om vad som är natt och dag, ger energi kontra tar energi.