Pågående
Ämne 8 av 11
Pågående

Skam

Skam
Skam är en känsla vi gärna döljer. Olika människor har olika strategier för det. Att gömma skammen under en annan känsla, till exempel ilska, är vanligt. Klädval och kroppshållning kan också vara sätt att dölja skamkänslor.

Skam är för del allra flesta en riktigt jobbig känsla och många anstränger sig en hel del för att slippa känna den och framför allt för att inte visa den för andra.

Skamkänslor är viktiga för det sociala samspelet mellan människor. Den fungerar som en slags intern polis som får oss att undvika att göra sånt som straffar sig. Det är alltså en känsla som får oss att hålla oss till reglerna.

Människor som inte alls känner skam har ofta någon form av personlighetsstörning, eller har tillägnat sig förmågan i syfte att manipulera sin omgivning – vilket också kan vara tecken på en personlighetsstörning.

Skamkänslor kan uppkomma av att man blivit förolämpad, hånad eller skrattad åt men känslan kan även komma inifrån en själv och upplevas som att man känner sig besegrad eller att man förlorat sin värdighet.

Det finns förstås olika nivåer av skam. Från lindrig skamkänsla, till exempel om man hälsar ivrigt på någon som går förbi men upptäcker att man tagit fel på person – till att skämmas ordentligt om man svikit någon eller ljugit, men också om man svikit sina egna ideal.

Skamkänslor kan även uppkomma vid obesvarad kärlek. Att ge sitt hjärta till någon och bli avvisad är smärtsamt och skamkänslorna gör lätt att självkänslan får sig en törn.

Ofta handlar skamkänslor om att något gått fel i sociala relationer. Du har missbedömt andra, dig själv eller försökt utnyttja andra och blivit påkommen. Ju viktigare relationen är, desto starkare känsla av skam.  

Det är vanligt att man blandar ihop skam med skuldkänslor men de skiljer sig åt. Skam handlar alltid om ens egen person. Skuldkänslor handlar i regel om något man gjort som gått fel men haft ansvar för, det kan ha sårat någon eller orsakat skada. Har man skuldkänslor vill man gärna gottgöra det som skett, särskilt om man har förmåga att ta andras perspektiv och känner empati för den eller dem som drabbats.

Barn som avvisas av sina föräldrar känner ofta skam. Något som kan stanna kvar och påverka under hela livet genom att nederlag omedvetet rikas mot ens egen person. Det kan liknas vid ett mönster som upprepas där man får sig själv att återuppleva sina föräldrars avvisanden.

Situationer som vi lärt oss kan aktivera skam undviker vi ofta omedvetet eller försöker skydda oss från. Eftersom skam handlar om vår sociala identitet kan vi på olika vis försöka skydda oss genom att undvika andra människor. Exempel är att välja kläder och kroppshållning som gör att “man försvinner in i tapeten” och blir så osynlig som möjlig, eller att man helt enkelt slutar att gå ut.

Skamkänslor kan också skyddas bakom andra känslor. Ilska och ledsenhet är vanliga såna skyddskänslor.

Om man istället för att “äga sin skam” använder ilska som skyddskänsla, går man till attack mot andra för att avlasta sig själv från att känna sin skam. Man pekar finger och säger att det var “någon annans fel”, eller skyller på omständigheter. Blir detta undvikande beteende till en vana kan ens personlighet formas runt det och utvecklas till undvikande genom dominans – machoism.

Att vara ledsen är annan vanlig skyddskänsla. Blir “att vara ledsen” till ett undvikande beteende som dominerar kan det utvecklas till en undergiven personlighet som manipulerar omgivningen att visa förståelse och ge särskilda förmåner. Alltså en form offerskap.

Skam är en svår känsla att bearbeta på egen hand. I en terapi kommer du antagligen få börja med att erkänna känslan och göra dig medveten om hur den tar sig uttryck för dig. När du är medveten om känslan kan du börja lokalisera orsaker och försöka förändra ditt förhållande till dem. När du kommit så långt kommer du kunna påbörja arbetet med att förändra ditt beteende. Om skamkänslor påverkat dig och drivit ditt beteende har du mycket att vinna på att gå i terapi.

Efter att ha läst det här tänker du kanske att skam är en värdelös känsla som påverkar självkänslan negativt. Så är det förstås till viss del. Men skam har en mycket viktig funktion – den gör oss känsliga för andras åsikter och får oss att hålla samman och utveckla varaktiga vänskaper. Människan har levt större delen av sin tid på jorden utan möjlighet att överleva utan sin grupp. Då gällde att passa in och skamkänslorna är till stor hjälp för att inte bli uteslutna och lämnade åt vårt öde.

Skam har under långa perioder varit ett redskap för de stora religionerna som använt känslan för att lära människor moral. Redskap som stupstocken är ett exempel på hur känslan skam använts politiskt. Filosoferna under och efter upplysningstiden förändrade lyckligtvis detta och gav oss en ny “moralkompass”. Men var medveten om att moral och vad man “bör skämmas för” alltid är föremål för åsikter. Som en liten kompass kan det vara värt att lägga på minnet att skam är en känsla som utvecklats evolutionärt för att hålla ihop gruppen och samarbeta, och att den därför är mindre kompatibel med ekonomins centrering på individen och den jagfixering som blivit allt mer påtaglig sedan mitten av 1970-talet.

Även om skam och moral kan förändras snabbt på den politiska nivån, kommer känslan alltid ha en viktig funktion för oss som individer. Den får oss att söka acceptans hos den grupp vi hör samman med. Den ger oss också drivkraft att öka vår självkänsla och stimulerar oss att lära sådant som är viktigt för gruppen. Så den otroligt jobbiga känslan skam har ändå livsviktiga funktioner.

Uppgifter

De här uppgifterna kan vara jobbiga – men de är också otroligt nyttiga. Utgå från dig själv när du gör dem.

Det du skriver kan ingen annan än du läsa, och du skriver för det räcker inte med att bara tänka. Du skriver för att bli mer medveten om dig själv, än du var innan du började skriva.

  1. Skriv om ett tillfälle då du kände skam. Vad hände innan?
  2. Hur utvecklade sig situationen efteråt? Vad kände du?
  3. I det tillfälle du valde, finns det något du hade velat göra annorlunda, önskat att du fått hjälp med eller känt till innan?
  4. Vilken är din strategi för att undvika att visa skam?
  5. Om du hamnar i en liknande situation och står med skam igen, hur vill då gå vidare?

Du kan göra en uppgift i taget, spara och ladda ner en pdf (frivilligt). Du måste inte göra alla på samma gång. Ditt svar raderas automatiskt från vår server.