Ämne 1, Lektion 1
Pågående

Beroende av stress

Har du hört talas om stresshormonet kortisol?

Kortisolet sätts igång av ditt larmsystem som du har för att överleva faror. Det sker för att du snabbt ska kunna fly eller fäkta. Det är ju förvisso bra då det fått oss att överleva och dessutom presterar vi lite bättre av en lagom dos kortisol. Tänk dig fotbollsspelaren som får den där extra kraften för att ta sig förbi motståndarna. Eller när du är försenad med en uppgift och får superfokus och klarar av att jobba halva natten för att hinna färdigt.

Men vad händer om man går med ett sådant stresspåslag för länge?

Visste du att vi kan utveckla ett kortisol-beroende?

Kortisol ger oss en kick, om vi blir vana att leva med den ”kicken”, alltså den förhöjda stressnivån i kroppen börjar vi tillslut agera utifrån den. Det blir som ett normalläge. När ”kicken” avtar letar vi efter nya stressorer att gå igång på. Det kan vara negativa tankar, saker vi måste göra, saker vi vill göra eller så är det någon känsla av att man liksom aldrig är riktigt nöjd med tillvaron. Vi får då svårt att njuta av det vi gör och där vi är just här och nu då vi hela tiden har ett behov av att kicka igång kortisolet.

Hitta din oas där du kan träna på att uppleva harmoni

Men hur gör man då för att för att minska sina kortisolnivåer och komma ur kortisolberoendet?

Jo, precis det som du gör just nu. Vi behöver undersöka vad stressen handlar om. Bli medvetna. Hitta de där negativa tankarna om oss själva, ”jag är fet”, ”jag duger inte”, ”jag är inte smart nog”, ”jag gör alltid fel”. Och därefter försöka jobba med de tankarna, inte genom att försöka övertala oss själva något annat utan snarare kolla på fakta. Är jag verkligen fet? Varför stör jag mig på det? Kan jag göra något åt det eller har jag andra bra egenskaper som jag kan vara glad över istället etc. Om du gör något galet kan du tex tänka att du har lärt av misstaget och kan använda den kunskapen i framtiden. 

Skapa positiva vanor. Vad gör dig glad? När är du harmonisk? Finns det någon aktivitet där du inte känner stressen i kroppen? Tex vistas i naturen eller i samvaro med djur, lyssna på positiv musik, leka med barn, läsa en bok, fixa i trädgården. Hitta din oas, gärna flera oaser och tillbringa mycket tid där.

Sök efter det du uppskattar i varje situation, lägg fokus på det.
Föreställ dig att du tar en promenad, det regnar, du får skavsår och allt känns bara fel. Men träden är fina. Se lite extra på hur trädkronorna breder ut sig och så frisk luft det är ute när det regnar. Nu vet du också att du behöver skavsårplåster eller andra skor nästa gång. Ju mer du anstränger dig för att fokusera på det positiva ju lättare kommer det att bli och tillslut kommer det positiva tankarna av sig självt.

Click to access the login or register cheese

Hej 👋🏼

Fråga om vad du vill eller ge feedback. Vill du bli uppringd, skriv namn och nummer. Vi svarar vanligen inom nån timme mellan 8 och 17 vardagar.

Subscribe
Samtycke*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Tittut!

Fyll i din mejladress så får du alla nya artiklar och erbjudanden.