Ämne 1, Lektion 1
Pågående

Det här med återhämtning

Sömn - kramar kudde
Återhämtning sker inte bara genom sömn och vila, men sömn och vila är viktigt för att kroppen ska laga sig

Att vara stressad är faktiskt inte farligt. Det är en helt normal fysiologisk reaktion som vi har för att kunna bemöta livets krav och plötsliga händelser. Det är till och med lite av en superkraft – syret i blodet ökar och vi blir starkare. Vi blir mer fokuserade och får fokus på ändamålet. Däremot försvinner fokus på saker runtomkring och vid alltför hög stress kan vi uppleva att vi tappar kontrollen. Att stressa för mycket är förstås inte bra, men stress i sig är inte farligt. Det som däremot kan vara farligt är bristen på återhämtning! Vi återhämtar oss genom att sova, vila, träna, diska, umgås med andra, se på tv, läsa, vara med djur och på många många fler sätt. Låter det konstigt? Det är vanligt att man tänker att återhämtning endast är sömn och vila…

Så här är det. Om du är utmattad psykiskt, alltså “trött i hjärnan”, ja, då behöver du vila hjärnan. Hur man vilar hjärnan är olika för alla. Man kan tex ta en promenad, vara i naturen, renovera, påta i trädgården, läsa en bok, baka, se på tv, träna, vissa blir piggare psykiskt av att träffa vänner och andra blir tröttare.

Är du utmattad fysiskt, alltså “trött i kroppen”, då behöver du vila kroppen. Det kan man göra genom att ta lugna promenader, fiska, vistas i naturen, ligga och vila, sitta i soffan, lära sig ett nytt språk, pussla etc.

Dessa två delar påverkar förstås varandra. Har man en kraftig utmattning som byggts på under en längre tid kan man bli utmattad både psykiskt och fysiskt. Då kan man behöva sova mycket. Det är när man sover som kroppen lagar sig. Sova både på dagarna och på nätterna. Tillåt dig då att göra det. Men lugnare aktiviteter såsom promenader kan ändå vara bra mellan tupplurarna, beroende på hur utmattad man är.

Kroppen mår bra av rörelse. Våra kroppar är skapade för att röra sig likt våra högpresterande idrottare gör idag – men på ett mer varierande sätt. Det är bra att tänka på, att röra på sig kan skapa ovärderligt återhämtning. Även om man är trött precis efteråt så mår man bättre i längden.

Click to access the login or register cheese

Hej 👋🏼

Fråga om vad du vill eller ge feedback. Vill du bli uppringd, skriv namn och nummer. Vi svarar vanligen inom nån timme mellan 8 och 17 vardagar.

Subscribe
Samtycke*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Tittut!

Fyll i din mejladress så får du alla nya artiklar och erbjudanden.