Ämne 1, Lektion 1
Pågående

Din tid och motivation

Man med hörlurar jobbar vid datorn
För lyckas med en hälsosam förändring behöver du både tid och motivation.

Motivation är färskvara men också din viktigaste resurs och därför måste den tas om hand väl. För att nå i mål behöver du tid för arbetet med kursen och ett tydligt mål med vad du vill uppnå.

Börja med att fundera på följande:

  1. Tidsinvestering
    Hur mycket tid du kan du avsätta? Minsta rekommenderade tid är 30 min i veckan, men beroende på hur högt mål du satt och hur ditt liv ser ut, kan du behöver betydligt mer tid. Bäst resultat får du om du kan avsätta 30 min eller mer varje dag.
  2. Kalender
    Ta fram din kalender och planera in exakt när du kommer göra arbetet med kursen.
  3. Slutdatum
    Programmet tar fem veckor, men det går att pausa någon vecka eller förlänga vissa veckor om du vill vara säker på att hinna nå delmål. Sätt ett datum minst fem veckor framåt som riktmärke för när du vill vara klar.
  4. Fira
    Fundera ut ett sätt att fira att du nått ditt mål – det är viktigt att ha något extra att se fram emot som belöning för ansträngningarna. Bäst är om du kan hitta ett sätt att fira som inte skulle varit möjligt om du inte hade nått ditt mål. Undvik frestelsen att “unna dig något” som går emot ditt mål – exempelvis frossa i sötsaker – det är en rutchkana tillbaka till ruta 1.

Sockerberoende planeringshjälp


Click to access the login or register cheese

Hej 👋🏼

Fråga om vad du vill eller ge feedback. Vill du bli uppringd, skriv namn och nummer. Vi svarar vanligen inom nån timme mellan 8 och 17 vardagar.

Subscribe
Samtycke*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Tittut!

Fyll i din mejladress så får du alla nya artiklar och erbjudanden.