Ämne 1, Lektion 1
Pågående

Ordet inte

Ångest handlar i hög grad om vad vi har för förväntningar på oss själva och de tankar de förväntningarna leder till. “Jag är dålig”, “jag väger för mycket”, “jag pratar för mycket”, “jag pratar för lite”, “jag är ful”, “jag är kass” är några vanliga exempel.

Du har säkert hört någon säga, ”men sluta tänka så mycket” eller ”tänk inte på det så mår du bättre”. Det är bara ett problem med det och det är att hjärnan förstår ord genom att använda en del av det visuella systemet som kallas för den orthografiska processen som skapar bilder av orden.

Det är ett bra sätt – men abstrakta ord är svåra, och negationer – såsom ordet “inte” är extra svåra.

För barn är det mycket svårt. Har du barn åldern tre till fem kan du ge barnet ett glas vatten vid köksbänken och säg be barnet “gå försiktigt” till ett annat rum och tillbaka. Pröva sen att säga “Gå en gång till, och tänk på att inte spilla” Chansen är stor att barnet inte spiller första vändan, men spiller den andra. Orsaken är bilderna du planterade i barnet. Den första bilden är att barnet ser sig själv sakta tassa fram, den andra är en olycka där vattnet hamnar på golvet.

Ett glas med vatten

Glas med vatten
Tänk inte på ett glas med vatten.

Du ska själv få göra en övning som visar detta fenomen.

Tänk på en glas vatten. En vanligt glas, fyllt till brädden. Ser du det framför dig, kanske immigt, med en citronskiva på kanten?

Visualisera glaset. Kanske håller du det i handen. Står det på bordet. Bra, håll kvar bilden av glaset en liten stund till.

Du ska nu försök att under en halv minut INTE tänka på glaset med vatten.

Sätt dig bekvämt.

Slut ögonen. Undvik att tänka på glaset med vatten och var det är – i din hand eller på bordet.

Så. hur gick det? Jag gissar att du både tänkte på och fick visuella bilder av glaset trots att du ansträngde dig för att låta bli.

Det kanske verkar simpelt, men i detta ligger en oerhört viktig poäng: Det här lättare att med viljan förändra en vana än det är att förändra sina tankar.

Det positiva är att när man förändrar sina vanor, sitt beteende så brukar tankarna ändra sig av sig själva – och med dem förändras även känslorna.

Click to access the login or register cheese

Hej 👋🏼

Fråga om vad du vill eller ge feedback. Vill du bli uppringd, skriv namn och nummer. Vi svarar vanligen inom nån timme mellan 8 och 17 vardagar.

Subscribe
Samtycke*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Tittut!

Fyll i din mejladress så får du alla nya artiklar och erbjudanden.