Ämne 1, Lektion 1
Pågående

Jag-budskap

Jag-budskap är praktiskt att använda när man på ett respektfullt sätt vill framföra sina åsikter och känslor. Istället för att gå till attack mot den andre utgår man från sig själv och sina egna upplevelser. T ex om en kollega ofta är sen så kan man säga “jag blir frustrerad när du är sen” istället för “du är alltid sen”. Eller om någon är dum kan man säga att “jag blir ledsen när du gör sådär” istället för att säga att “du är dum”.

Att använda jag-budskap och lyssna på vad den andre har att säga kan underlätta en konflikt

När man utgår från sina egna känslor kan ingen säga emot, ingen kan säga att det inte stämmer, du har helt enkelt tolkningsföreträde för dina egna känslor och upplevelser. Dessutom får den andre en chans att förklara sig utan att känna sig påhoppad. Kanske stämmer inte din upplevelse med den andres intentioner. Det öppnar upp till en bra diskussion. Det är viktigt att lyssna på vad den andre har att säga. På så sätt kan många konflikter lösas.

När man använder jag-budskap inom konfliktlösning så kan man luta sig mot fyra delar som budskapet bör innehålla. Nämligen:

  • Observation
  • Tanke
  • Vilja
  • Känsla

•Observation: Jag ser att du är sen
•Tanke: Jag tänker att det påverkar oss alla här i gruppen då vi får vänta
•Vilja: Jag vill att du kommer i tid
•Känsla: Jag känner mig frustrerad

Nu ska du få svara på några frågor där du får träna på konfliktlösning utifrån jag-budskap.

[h5p id=”5″]

Click to access the login or register cheese

Hej 👋🏼

Fråga om vad du vill eller ge feedback. Vill du bli uppringd, skriv namn och nummer. Vi svarar vanligen inom nån timme mellan 8 och 17 vardagar.

Subscribe
Samtycke*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Tittut!

Fyll i din mejladress så får du alla nya artiklar och erbjudanden.