Ämne 1, Lektion 1
Pågående

Målformulering

Vi människor är vanedjur. Minst 45 % av det vi gör sker av vana. Du har kanske hört talas om att det tar 3 månaders repetition för att skapa en vana? Det stämmer, i alla fall i genomsnitt. De verkliga siffrorna är att det tar någonstans mellan 18 och 254 dagar att skapa en vana. Självkontroll är däremot inget att förlita sig på. Ytterst få klarar av att förändra sitt beteende genom självkontroll. Vanor är din bästa vän om du vill skapa en bestående förändring. Att skriva ner sina mål är viktigt oavsett om du är elitidrottare eller vill att jeansen ska sitta snyggare. En omfattande studie visar att en träningsrutin endast håller i fem och en halv vecka. Därefter fastnar man i gamla hjulspår igen. För att undvika detta ska du sätta höga specifika mål på lång sikt. Dessutom ska du sätta mindre delmål som ska ta dig dit. Delmålen ska vara enklare och nåbara. Delmålen ska öka din självkänsla och ditt självförtroende. Dessa delmål mot huvudmålet hjälper dig även att skapa en sund vana på vägen. Vi kommer att använda modellen SMART för att formulera dina mål i nästa avsnitt.

Snödroppar mot blå himmel
Det är viktigt att sätta mål när man vill skapa en förändring

S M A R T

Specifikt: Vad är det som ska uppnås? Beskriv så tydligt så att vem som helst kan förstå. T ex ”jag ska kunna springa ett maraton”, ”jag ska gå ner 10cm runt midjan”.

Mätbart: Hur ska du mäta resultaten? Tid, måttband, antal kg, antal sprungna km/h, antal kg i bänkpress, ett klädesplagg som mått. Du ska kunna mäta ditt mål.

Acceptera: Du behöver verkligen vilja nå ditt mål och vara beredd att offra något för att nå det. ”Jag vill verkligen komma i mina gamla jeans. Jag äter enligt min plan hur sugen jag än är på annat”.

Realistiskt: Det ska vara möjligt och realistiskt att genomföra dina mål.

Tidsbestämt: Sätt ett datum för när målet ska vara uppnått. Ju längre fram i tiden ju större risk att du hinner tröttna. Ca 7-10 veckor brukar vara lagom. Då med flera delmål under vägen. Når du målet i förtid är det bara bra, om det sker oförutsedda händelser kan du behöva flytta fram målet. Siktar du till månen så kan du förstås ha längre tid till målet, men då gäller det att växla mellan större och mindre delmål.

För att nå målen behöver du även ha delmål. Om målet t ex är att sluta äta godis helt. Ett delmål kan då vara att äta godis var tredje dag istället för varje dag.

Genom belöningar av olika slag förstärks vårt beteende. Du har större chanser att lyckas om du belönar dig själv efter varje delmål. Förmodligen har du stark motivation till förändring och att jobba med dig själv just nu. Motivationen brukar dock klinga ur vartefter, då kan det vara lättare att behålla fokus med hjälp av delmål och belöningar.

Belöningar kan bestå av olika saker. Det kan vara att köpa något fint. Unna dig en behandling. Ett bad med musik och badsalt. Läsa en bok. Äta något gott (dock inget onyttigt om målet är att bli mer hälsosam). Dricka en extra lyxig kaffesort du gillar. Ta en semesterdag från jobbet. Besöka loppis. Gå till frisören. Se en film. Allt är beroende på vad du önskar dig och var i livet du befinner dig just nu. OBS! sätt inte upp belöningar som går emot ditt mål. T ex att äta en stor glass som belöning.

För att påminna dig själv bör du sätta upp ett stort ”plakat” där du formulerat dina mål. Du bör även få med varför du vill detta. Vad driver dig? Har du någon bild du blir inspirerad av? Sätt upp den. Gärna en bild på dig själv. Handlar ditt mål om att komma i form in för en resa? Sätt upp en bild på resmålet. Hjärnan har lättare att registrera bilder och som du säkert vet så uppkommer många tankar omedvetet, så ge dig själv alla förutsättningar för att lyckas!

[h5p id="38"]

Click to access the login or register cheese

Hej 👋🏼

Fråga om vad du vill eller ge feedback. Vill du bli uppringd, skriv namn och nummer. Vi svarar vanligen inom nån timme mellan 8 och 17 vardagar.

Subscribe
Samtycke*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Tittut!

Fyll i din mejladress så får du alla nya artiklar och erbjudanden.