Ämne 1, Lektion 1
Pågående

Mindfulness

Har du närvaro att återerövra?

Mindfulness handlar om att styra sitt fokus till nuet utan att värdera det man upplever.

Hjärnan kategoriserar automatiskt det vi ser och sätter etiketter som fult, snyggt, dåligt, bra, rätt, fel osv. Det är ett fiffigt verktyg som gör att vi kan fatta tillräckligt bra och snabba beslut. Nackdelen med att ständigt värdera och sätta etiketter är att de flesta av oss tenderar att döma sig själv allra hårdast. Det får oss att ägna onödigt med tid och energi åt att ångra vad vi gjort och anstränga oss att kompensera för misstagen genom att försöka kontrollera framtiden.

De automatiska tankarna och de etiketter vi sätter på oss själva skapar “måsten” som får oss att lägga fokus på framtiden i förhoppning om att prestera bättre, bli bättre, lyckas. Det skapar en inbyggd strävan, ett ”sedan” som: när jag gått ner fem kg, när jag har mitt drömboende, när jag studerat klart, när jag byggt om köket, matchar min drömpartner.

De automatiska tankarna knuffar oss oupphörligt mot ett mål, de vill få oss att vara på väg mot något. Alltför ofta lyckas de ganska bra och det gör att det med tiden kommer vara där vårt medvetande ligger – i ett framtida mål – och inte där vi faktiskt befinner oss i tid och rum – här och nu.

Automatiska tankar är inte dåliga – vi behöver dem – men ger vi dem för mycket spelrum blir dem som hästens skygglappar. De tvingar in oss i en framtida värld som inte existerar och får oss att glömma att vi faktiskt lever här och nu. Vi glömmer att vi bara har ett liv.

En av nycklarna för att återerövra sin närvaro är att lära sig se utan att döma och sätta etiketter, genom att träna acceptans.

Acceptens är en av de nio grundattityderna i Mindfulness och handlar om att acceptera hur verkligheten ser ut. Det gör man genom att utveckla sin förmåga att förhålla sig till verkligheten som den är, snarare än att förhålla sig till hur man tycker att den borde vara.

Acceptans handlar också om att lära sig att vi alltid kan göra vad vi kan, men att vi inte alltid måste göra allt vi kan och kunna acceptera både det valet, konsekvenserna av det och oss själva. 

Mindfulness, eller medveten närvaro som det även kallas, kan man föra in när som helst i vardagen. När du diskar till exempel. Hur känns det? Det varma vattnet som sköljer bort löddret på händerna. Hur känns det i fötterna du står på? Kan du känna utan att döma? Inget är bra eller dåligt, bara känn. Vad ser du? Du ser diskbänken, bubblor, skum, vatten och disk. Vad hör du? Porlande vatten? Klingande glas. Vilka dofter? Använd dina sinnen, ett i taget. Syn, lukt, hörsel, smak och känsel.

Medveten närvaro finns tillgänglig överallt: Under promenaden – hur känns höfterna när du går? Hör du fåglar, människor, fläktar, trafik? Vilka lukter känner du? Vad ser du? Zooma in för att se detaljer, från varje gruskorn till vartenda löv på träden. Försök höra ljud du inte lagt märke till. Var neutral i din beskrivning.

Det är helt ok att vara du. Du är värd att må bra. Blicka framåt men stanna kvar med närvaror i nuet. Granska målen du satt för dig själv – är det realistiska?

Mindfulnees MBSR
Stanna upp ett ögonblick och vänd fokus inåt.

Nu ska du få göra en övning där du lär dig att vara närvarande. Principen är densamma när du diskar, tar en promenad eller sitter och väntar på bussen. Och du, ju mer du övar, ju bättre blir du.

Gör så här

  1. Hämta ett russin eller något liknande (dadel, torkat plommon, ett äpple eller vad du har tillgång till).
  2. Sätt dig bekvämt och andas normalt. Känn in hela närvaron här och nu med varje sinne.
  3. Lyssna på ljudklippet eller följ texten nedan. Ge nu hela din uppmärksamhet till russinet. Hur ser det ut? Skåda det noggrant, varje gömsle och skrynkla. Håll dig till fakta, storlek, form, färg, utan att döma.
Du kan göra övningen genom att lyssna på ljudfilen, genom att läsa texten nedan eller både och


Lukta på russinet. Vad luktar det? Syrligt? Lukta en stund, förändras lukten?


Känn på russinet. Hur känns det? Mjukt? Hårt? Skrovligt?


Lyssna, kan du höra något från russinet?


Dofta på russinet och låt det närma sig munnen. Uppmärksamma hur det känns på läpparna, i kinden. Hur är ytan? Vad smakar det? Känn efter vilka smaker du känner och notera hur det känns när du sväljer det.


Avsluta övningen genom att fundera en stund på hur du upplevde russinet.

Den här russin-övningen är vanlig inom ACT och mindfulness. Den går att använda på vad som helst för att öva medveten närvaro/mindfulness och med träning gör du det gående, sittande, under samtal – i stort sett överallt där du vill uppleva nuet, hellre än till exempel dina tankar på framtiden.

Click to access the login or register cheese

Hej 👋🏼

Fråga om vad du vill eller ge feedback. Vill du bli uppringd, skriv namn och nummer. Vi svarar vanligen inom nån timme mellan 8 och 17 vardagar.

Subscribe
Samtycke*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Tittut!

Fyll i din mejladress så får du alla nya artiklar och erbjudanden.