Ämne 1, Lektion 1
Pågående

Mindfulness

Hur medveten är du?


Mindfulness handlar om att styra sitt fokus till nuet utan att värdera det man ser, känner eller tycker. Hjärnan kategoriserar automatiskt det vi ser i olika kategorier, t ex fult, dåligt, bra, rätt. Det är våra automatiska tankar och fungerar ofta som ett verktyg för oss för att kunna fatta tillräckligt bra och snabba beslut. Ofta tillbringas mycket av vår tid till att ångra det förflutna och till att försöka kontrollera framtiden. Många måsten får oss att tänka på ”sedan”. När jag gått ner 5 kg… När jag har mitt drömboende… När jag studerat klart… När jag byggt om köket… Vi är alltid på väg mot något och allt för ofta är det där vårt medvetande ligger. Vi glömmer att vi lever här och nu. Vi glömmer att vi bara har ett liv.

Acceptans är en viktig del av mindfulness. Acceptans handlar om att acceptera hur verkligheten ser ut. (Dvs utveckla sin förmåga att förhålla sig till verkligheten snarare än att förhålla sig till hur en tycker att något “borde” vara). Vissa saker kan man förändra men inte allt. Vägran att acceptera kan leda oss till en kamp vi inte kan vinna. Ibland regnar det, även om vi har studentskiva eller bröllopsdag. Den ambitiösa måste släppa saker för att inte möta väggen. Vi kan göra vad vi kan, ibland kanske vi kan välja att även låta bli att göra vad vi kan och sedan acceptera både det valet och oss själva. 

Mindfulness, eller medveten närvaro som det även kallas, kan man föra in när som helst i vardagen. T ex när du diskar. Hur känns det? Det varma vattnet som sköljer bort löddret på händerna. Hur känns det i fötterna du står på? Obs! döm inte. Inget är bra eller dåligt, bara känn. Vad ser du? Du ser diskbänken, bubblor, skum, vatten och disk. Vad hör du? Porlande vatten? Klingande glas. Vilka dofter? Använd dina sinnen, ett i taget. Syn, lukt, hörsel, smak och känsel. Överallt kan du använda dig av medveten närvaro. Under promenaden, hur känns marken under fötterna? Hör du fåglarna? Vad smakar luften (förmodligen ingenting, men känn efter ändå). Vilka lukter känner du? Vad ser du? I detalj, från varje gruskorn till vartenda löv på träden. Var neutral i din beskrivning.

Det är helt ok att vara du! Och du är värd att må bra. Lev nu. Blicka framåt. Sätt för bövelen inte orealistiska mål för dig själv – sikta mot månen om det känns rätt för dig, att inte sikta ända till månen är helt ok det med.

Stanna upp, här och nu.

Nu ska du få göra en övning där du lär dig att vara närvarande. Principen är densamma när du diskar, tar en promenad eller sitter och väntar på bussen. Och du, ju mer du övar, ju bättre blir du.

Gör så här:

  1. Hämta ett russin eller något liknande (dadel, torkat plommon, ett äpple eller vad du har tillgång till).
  2. Sätt dig bekvämt och andas normalt. Känn in hela närvaron här och nu med varje sinne.
  3. Lyssna på ljudklippet eller följ texten nedan. Ge nu hela din uppmärksamhet till russinet. Hur ser det ut? Skåda det noggrant, varje gömsle och skrynkla. Håll dig till fakta, storlek, form, färg, utan att döma.


Lukta på russinet. Vad luktar det? Syrligt? Lukta en stund, förändras lukten?


Känn på russinet. Hur känns det? Mjukt? Hårt? Skrovligt?


Lyssna, kan du höra något från russinet?


Dofta på russinet och låt det närma sig munnen. Uppmärksamma hur det känns på läpparna, i kinden. Hur är ytan? Vad smakar det? Känn efter vilka smaker du känner och notera hur det känns när du sväljer det.


Avsluta övningen genom att fundera en stund på hur du upplevde russinet.
Den här russinsövningen är vanlig inom ACT och mindfulness och ett utmärkt redskap att applicera på vad som helst för att öva medveten närvaro/mindfulness.

Click to access the login or register cheese

Hej 👋🏼

Fråga om vad du vill eller ge feedback. Vill du bli uppringd, skriv namn och nummer. Vi svarar vanligen inom nån timme mellan 8 och 17 vardagar.

Subscribe
Samtycke*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Tittut!

Fyll i din mejladress så får du alla nya artiklar och erbjudanden.