Ämne 1, Lektion 1
Pågående

Mindfulness övning

Gör så här:

Hämta ett russin eller något liknande (dadel, torkat plommon, ett äpple eller vad du har tillgång till).

Sätt dig bekvämt och andas normalt. Känn in hela närvaron här och nu
med varje sinne. Ge nu hela din uppmärksamhet till russinet. Hur ser det ut? Skåda det noggrant, varje gömsle och skrynkla. Håll dig till fakta, storlek, form, färg, utan att döma.


Lukta på russinet. Vad luktar det? Syrligt? Lukta en stund, förändras lukten?


Känn på russinet. Hur känns det? Mjukt? Hårt? Skrovligt?


Lyssna, kan du höra något från russinet?


Dofta på russinet och låt det närma sig munnen. Uppmärksamma hur det känns på läpparna, i kinden. Hur är ytan? Vad smakar det? Känn efter vilka smaker du känner och notera hur det känns när du sväljer det.


Avsluta övningen genom att fundera en stund på hur du upplevde russinet.
Den här russins övningen är vanlig inom ACT och mindfulness och ett utmärkt redskap att applicera på vad som helst för att öva medveten närvaro/mindfulness.

Click to access the login or register cheese

Hej 👋🏼

Fråga om vad du vill eller ge feedback. Vill du bli uppringd, skriv namn och nummer. Vi svarar vanligen inom nån timme mellan 8 och 17 vardagar.

Subscribe
Samtycke*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Tittut!

Fyll i din mejladress så får du alla nya artiklar och erbjudanden.