Ämne 1, Lektion 1
Pågående

Mindfulness

I det här avsnittet lär du dig vissa grunder i mindfulness. Mindfulness handlar om ett förhållningssätt till livet, där vi blir mer närvarande i nuet, utan att värdera eller döma det vi upplever.

Mindfulness kan vara meditation, men vi tar inte upp det alls här. En annan distinkt sida av mindfulness handlar om hur vi förhåller oss till våra tankar, det har faktiskt mer långsiktig verkan än meditation.

Enkelt förklarat handlar det om att se på våra erfarenheter. Genom att vara observant, eller medveten om vad vi verkligen upplever så kan vi märka att känslan av ångest är ett tillfälligt tillstånd som inte är “mig” eller “mitt” utan är skiljt från oss själva. Vi kommer också notera att ångest är närvarande på grund av ett behov, eller en vilja att kontrollera något som är okontrollerbart.

När man säger att “Oro är en tanke som kommer och går” är det precis det man menar och det är detta slags vishet som kommer av att se på våra erfarenheter, som leder till varaktigt lugn och inre frid, snarare än att sitta i lugn meditation och uppleva lugn och inre frid.

Covid
Njut, här och nu. Mindfulness kan du utöva var som helst. Tex när du diskar eller tvättar händerna.

Men det ena kommer inte utan det andra. För att ge oss själva möjlighet att få dessa erfarenheter behöver vi ge oss tid till den inre reflektionen. Vi behöver lära oss att tankar som oroar inte är farliga och således är inte oron i sig heller det.

Du kanske redan börjar ana vad resten av lektionerna i det här ämnet kommer innehålla – nämligen övningar som ger dig möjligheten att upptäcka att dina tankar inte är “jag” eller “dina” utan separata från dig. Om du tycker det verkar märkligt så kan vi lika gärna använda andra ord: Det är övningar som gör det möjligt att upptäcka andra sätt att förhålla sig till sina tankar.

Målet i det här ämnet är egentligen bara att du ska veta att ett mentalt tillstånd är ett mentalt tillstånd – aha, det här är ångest – ett jättekliv i medvetande!

Med den medvetna erfarenheten om oss själva blir det möjligt att göra val i livet som inte längre styrs av mentala tillstånd som vi passerar igenom, det är dit vi vill.

Acceptans är en viktig del av mindfulness och i ACT (Acceptance and Commitment Therapy). Acceptans handlar om att acceptera hur verkligheten ser ut. Vissa saker kan man förändra men inte allt. Vägran att acceptera kan leda oss till en kamp vi inte kan vinna. Vid en världskris likt Covid-19 virus känns det förstås orimligt att bara acceptera virusets frammarsch. Det man däremot faktiskt kan acceptera är att man själv gjort och gör vad man förmår för sig själv, sina medmänniskor och ja, världen i sig.  

Click to access the login or register cheese

Hej 👋🏼

Fråga om vad du vill eller ge feedback. Vill du bli uppringd, skriv namn och nummer. Vi svarar vanligen inom nån timme mellan 8 och 17 vardagar.

Subscribe
Samtycke*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Tittut!

Fyll i din mejladress så får du alla nya artiklar och erbjudanden.