Ämne 1, Lektion 1
Pågående

Hur gör man då?

Mår inte kroppen bra så mår inte själen bra.

Det finns forskning som visar att genom rätt kost och motion kan man få samma resultat i ökat välmående som av antidepressiva medel. De verksamma ämnena som finns i medicinen får man automatiskt av rätt kost och motion, så varför inte ge det en chans? (Det finns förstås undantag där man ändå behöver antidepressiv medicin, t ex vid svåra depressioner).

Negativa kostvanor kan ge upphov till depression och påverka sömnen negativt. Om vi äter dåligt har vi för lite energi och hälsan blir lidande.

Vid fysisk aktivitet frigörs endorfiner som är kroppens egna superhormon. Det gör oss glada, pigga och minskar smärta. Bara det är ju en anledning till att skapa sig ett aktivt liv. Det handlar inte om att elitidrotta utan en promenad dagligen i solskenet kommer man långt med.

Det är vanligt med viktförändringar när man inte mår bra eller känner sig stressad. Både viktuppgång och viktnedgång. Hur vi mår påverkar ofta kosten. Vi mår faktiskt lite bättre för stunden av socker (tryptofan forslas till hjärnan pga förhöjda insulinnivåer, tryptofanet ger i sin tur en skjuts till serotoninsystemet som får oss att känna lycka). Därför är det lätt att man blir sugen på snabba kolhydrater när man är stressad eller känner sig ledsen. Dock dippar det snabbt igen då det inte är så mycket näring i det man stoppar i sig och följden på det blir ytterligare sötsug, sämre mående och viktuppgång.

Känner du ånger och får dåligt samvete när du inte kan stå emot? “Varför kunde jag inte låta bli den där chokladkakan”? Nä, skippa det dåliga samvetet. Det betyder bara att du är helt normal. Vår hjärna är nämligen programmerad att äta när vi kan äta – och då gärna något sött och fettrikt så vi kan lagra på oss massor med energi och överleva, om maten skulle ta slut. Vi måste överlista evolutionen och göra medvetna val. Det är inte helt lätt…

Några korta konkreta råd att hålla fast vid på vägen:

Kosten

  • Ät när du är hungrig, inte sugen
  • Sluta äta när du känner dig ”ohungrig” inte proppmätt
  • Till en början kan du undvika att köpa hem sådant onyttigt som du har svårt att låta bli, men i längden är det beteendet som behöver förändras
  • Tänk inte på förbud. Hjärnan förstår inte ordet inte. Fokusera istället på vad du ska äta och vad fördelarna är
  • Välj livsmedel från livsmedelslistan som du får i det här programmet
  • Planera dina måltider i förväg
  • Rutiner! Ät på samma tider varje dag
Frukostskalar
Ät när du är hungrig, inte sugen

Motion

  • 10–30min motionerande per dag räcker långt
  • Välj en aktivitet du tycker är rolig
  • Få in vardagsmotion genom att t ex parkera en bit från affären, hoppa av bussen en hållplats tidigare, ta trapporna istället för hissen, städa, gå eller cykla dit du ska
  • Strunta i motivationen, träna ändå. Tänk att träning är precis som städning, något man inte alltid är sugen på att göra men det känns väldigt bra efteråt

Sömn

  • Viktigast är att kliva upp samma tid varje morgon och försök att lägga dig samma tid varje kväll
  • Förbered dig för sömn på samma sätt varje kväll genom sömnförberedande aktiviteter såsom att duscha, bada, läsa en bok, borsta tänder etc
  • Förbered morgondagen innan läggdags. Ta fram kläder, välj frukost, packa väskan.
  • Träna under dagen men inte precis innan läggdags
  • Undvik att läsa nyheter eller se på tv program som får dig att piggna till. Undvik uppiggande känslomässiga aktiviteter som att t ex betala räkningar eller prata i telefon precis innan läggdags
  • Ha det mörkt några timmar innan du ska sova så att ditt sömnhormon Melatonin har en chans att produceras
  • Ha det svalt och mörkt i sovrummet

Vad har du lärt dig?

[h5p id=”2″]

Click to access the login or register cheese

Hej 👋🏼

Fråga om vad du vill eller ge feedback. Vill du bli uppringd, skriv namn och nummer. Vi svarar vanligen inom nån timme mellan 8 och 17 vardagar.

Subscribe
Samtycke*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Tittut!

Fyll i din mejladress så får du alla nya artiklar och erbjudanden.