Ämne 1, Lektion 1
Pågående

Naturlig mat och processad. Livsmedelslista.

Salladstallrik
Oprocessat.

Kostråd kommer och går nästan som modeflugor. Trots alla dessa dieter, från tallriksmodellen, Atkin, stenåldersdieten och alla andra finns ändå ingen generell diet som passar alla.

Det som sätter stopp för det är att fysiska egenskaper som vår genuppsättning, ålder, och tarmfloran som är så central för ämnesomsättningen, skiljer sig mellan individer. Även våra kulturella vanor har stor betydelse liksom vår personliga historia. Allt detta påverkar oss så mycket att varje individ blir helt unik även vad gäller kost och diet. Så nästa gång du ser en mirakeldiet på löpsedlarna – minns att det är omöjligt att sätta upp en diet som gäller för alla.

Du behöver hitta den kost och de vanor som fungerar för dig och som ger dig och din kropp en långsiktigt bra hälsa. Det kräver att du lär känna dig själv – och för det krävs inget mirakel bara en dagbok och lite god vilja.

Några generella riktlinjer kan vi dock hålla oss till. Den typ av förändring som enligt forskningen visat sig fungera bäst på lång sikt är inte de snabba bestämda kasten i diet. Det som fungerar är små stegvisa förändringar i vardagen som kan upprätthållas resten av livet. Kroppens metabolism, våra betingningar och kulturella vanor hinner då förändras tillsammans och samverka i en långsiktigt bestående helhet.

En annan generell riktlinje är att äta så naturlig kost som möjligt. Ren mat med grönsaker, rotfrukter och spannmål som inte behandlats med bekämpningsmedel. Ska man äta kött bör det komma från betande djur uppväxta under bra förhållanden och aldrig i form av charkprodukter som korv och pastejer.

Motsatsen till naturlig kost kallas för processad kost. Den maten har hanterats i industriella processer för att anpassas till transportförhållanden, lagring, fabriksförhållanden och stordrift, bekvämlighet för konsumenten, kostnadskrav och vinstintresse. Processad mat är lätt att känna igen i affärerna, den är så gott som alltid förpackad med möda lagd på etiketter, varumärken och marknadsföring.

Livsmedelslista

Listan som du kan ladda ner innehåller tre kolumner – Ät gärna, Ät mindre av och Undvik.

Ett matintag med 100 procent från kolumnen Ät gärna är såklart att föredra, men det är sällan realistiskt. Kan du hålla dig till som mest 20 procent av kosten från kolumnen Ät mindre av och inget alls från kolumnen Undvik, så brukar det skapa en bra balans för de flesta.

  • Lägg listan i mobilen så att du kan checka av när du handlar.
  • Gör ditt bästa för att hålla dig i den vänstra Ät gärna-kolumnen.
  • Skapa din egen lista genom att stryka och lägga till livsmedel vartefter du märker vad som fungerar för dig.
Click to access the login or register cheese

Hej 👋🏼

Fråga om vad du vill eller ge feedback. Vill du bli uppringd, skriv namn och nummer. Vi svarar vanligen inom nån timme mellan 8 och 17 vardagar.

Subscribe
Samtycke*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Tittut!

Fyll i din mejladress så får du alla nya artiklar och erbjudanden.