Ämne 1, Lektion 1
Pågående

Oro för framtiden

Att i perioder uppleva oro och ängslan är helt normalt och ingår i det känslospektra vi som människor har. Upplever vi däremot att ängslan, grubblerier och oron tar över vår tillvaro mer och mer och vi hindrar oss från att utföra aktiviteter som vi behöver i våra liv på grund av orostankarna kan vi behöva hjälp med att bryta detta.

Tänk dig att hjärnan är skapat likt traktorspår på en åker. Tänker vi en liknande tanke tillräckligt många gånger blir spåret i åkern djupare och djupare och vi har svårt att backa ut från just det traktorspåret. Det vi behöver göra är att aktivt backa traktorn väldigt mycket längre bak med vilja och kraft för att återigen inte fastna i samma spår. Det är såhär våra tankemönster skapas. Våra återkommande orostankar är helt enkelt ett ett djupt traktorspår och det första vi behöver göra är att bli medvetna om att vi fastnat i samma återkommande orostanke/spår.

sad
Genom att bli medveten om våra orostankar har vi därefter möjlighet att finna förståelse för om orostankarna faktiskt gör oss gott eller gör oss mer nedstämda eller oroliga.

Oro för framtiden är en oro som är kopplat till vad vi tror ska kunna hända inte det som kommer ske. Är oron kopplat till obetalda räkningar kan oron vara berättigad då vi förstår konsekvensen av en obetald räkning – men är oron kopplat till hur livet kommer te sig efter pandemin och oro som du inte kan påverka likt tankar som börjar med “tänk om” orsakar vår oro mer ältande än handling.

Skriv ner på ett papper och reflektera och svara på frågorna nedanför:

  1. Välj en orostanke som du önskar bromsa
  2. I vilken situation befinner du dig i när tanken kommer? (exempelvis: i sängen, på jobbet?)
  3. Är denna orostanke konstruktiv eller destruktiv för dig?
  4. Hjälper det dig att fortsätta grubbla på denna orostanke eller stjälper det dig?
  5. Vilken tanke kan jag påminna mig om när orostanken faller tillbaka i de gamla traktorspåren?

Att älta, grubblar och att oroa oss ligger i våran natur och är en del av vår överlevnadsstrategi. När vi var grottmänniskor var det oron kring att exemplevis inte gå ner i djupt vatten som kom framtill hur vi på bästa sätt kunde överleva djupa vatten. Att stanna upp och reflektera kring risker och hot är en del av vår överlevnadsstrategi men i det moderna samhället är oron kring överlevnad och ältandet en fälla. En fälla av orostankar som vi inte kan hitta lösningar till. Ältande kring hur vi har agerat eller sagt fel saker hjälper oss inte framåt utan hindrar oss. Se din oro som en del av mänskligheten men påminn dig om att tankar ska hjälpa dig – inte stjälpa din vardag.

Click to access the login or register cheese

Hej 👋🏼

Fråga om vad du vill eller ge feedback. Vill du bli uppringd, skriv namn och nummer. Vi svarar vanligen inom nån timme mellan 8 och 17 vardagar.

Subscribe
Samtycke*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Tittut!

Fyll i din mejladress så får du alla nya artiklar och erbjudanden.