Ämne 1, Lektion 1
Pågående

Inlärningspsykologi

Vi börjar med ett avsnitt med lite teori. Lite psykologi helt enkelt. Det är avsnittet är längre än de flesta andra och kanske lite mastigt för en del. Lite kort (men samtidigt långt) om inlärningspsykologi som är så viktigt när det handlar om att lära in nya vanor.

Mentabee använder sig av vetenskapligt prövade metoder, varav KBT (Kognitiv beteendeterapi) är en av dessa. Forskning visar dessutom att KBT är en av de mest effektiva terapimetoderna när det gäller att förändra sina vanor. Dessutom har behandlingsstudier fått ett genomgående positivt resultat som visar att KBT-terapi via internet fungerar lika bra som ”traditionell terapi”. KBT är en psykologisk inriktning som grundar sig i tankar och beteende. Varför gör som vi gör och varför vi känner som vi gör och hur dessa känslor fungerar.

Om du går samma väg som du alltid gått kommer du hamna på samma slutdestination

Har du kunskap om hur du fungerar kan du också ändra ditt beteende och så småningom även ditt mående. Fokus ligger på nuet även om man stundvis även ser till det förflutna/ inlärningshistoriken. Härifrån och nu, först när man vet var man står vet man åt vilket håll man ska gå. Det finns inte ett sätt, utan genom att analysera orsak och verkan kan man ta fram det sättet som fungera för just dig.

Betingning

Betingning – ett annat ord för inlärning. Allt det vi gör, tänker och andas har det genetiska arvet som första kloss medan resterande är inlärt. Vi lär oss hur vi ska tänka, vad vi ska tycka och hur vi ska bete oss utifrån upplevelser och reaktioner över det vi gjort. Det innebär att det som ger oss någon slags belöning gör vi gärna oftare medan vi undviker det som ger oss obehag av något slag. Att t ex äta socker och fett i kombination producerar mängder av belöningshormoner i hjärnan vilket får oss att gärna ta till den metoden igen och igen.

För vår överlevnads skull har vi lättare att lära in möjliga hot i vår omgivning. Ett vanligt exempel för stress, ångest och oro är rädslan för andras ogillande. Risken för att bli ensam var en livsfara förr i tiden när vi levde i grupp på savannen, blev man utesluten ur gruppen dog man, man kunde helt enkelt inte överleva ensam. Då samhällsstrukturen gått otroligt snabbt de senaste hundra åren så har evolutionen och hjärnan inte hunnit med riktigt. Vi försöker att passa in i gruppen omedvetet.

På grund av rädslan av att bli utesluten ur gruppen ökar sannolikheten att man undviker att säga nej och att man undviker konflikter. Man avstår från att propagera för sin åsikt inför en grupp och är gärna extra duktiga på jobbet. Man undviker helt enkelt ogillandet genom att passa in, på bekostnad av sund självhävdelse. Detsamma gäller för andra potentiella “hot” som i vår tid ofta handlar om tillräckligt många “likes” på sociala medier eller en räkning som passerat utgånget datum. Kroppen reagerar på samma sätt som om en tiger stod framför oss, kroppen förbereder sig för att fly eller fäkta. Hjärtat slår snabbare, fokus på själva hotet ökar och adrenalinet pumpar. Det är en primär fysiologisk respons som vi har med oss sedan tusentals år tillbaka, då det var livsviktigt för vår överlevnad. Idag, sedan många 100 år tillbaka ser som sagt “hoten” annorlunda ut. Evolutionen har dock gått för fort för att hjärnan ska hänga med och förstå att det inte är förankrat med livsfara om vi inte passar in i gruppen eller om vi missat att betala en räkning – eller för den delen inte äter upp den där sista bullen på fikat.

Inlärda (betingade) beteenden går till stor del att lära om. Man kan i de allra flesta fall förändra sina vanor och därmed må bättre. Men det krävs övning, tålamod och rätt redskap. I den här kursen kommer du att finna de redskap som passar dig.

Tillvägagångssätt

Genom att få rätt kunskap utifrån anpassade övningar och formulär får man ofta snabbt förståelse för vad som orsakat vad.

Vi fastnar lätt i vanor som är en naturlig del av vår vardag lika automatiskt som när vi trampar ner växelpedalen när vi kör bil. Ibland är vanorna så djupa och känslorna så starka att man inte kan bryta ett mönster på en gång. Då behöver man ta det i flera mindre steg, det är först när man ger upp som man misslyckats. Snart har du alla förutsättningar för att lyckas!

Click to access the login or register cheese

Hej 👋🏼

Fråga om vad du vill eller ge feedback. Vill du bli uppringd, skriv namn och nummer. Vi svarar vanligen inom nån timme mellan 8 och 17 vardagar.

Subscribe
Samtycke*
Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Tittut!

Fyll i din mejladress så får du alla nya artiklar och erbjudanden.